Portfolio

Projecten: De kersen op de taart

Markt & Productmanagement @ Koninklijke Nederlandse Munt

Kennismaking cadeau van Nederland voor President Barack Obama

Tijdens de eerste kennismaking tussen Minister President Balkenende en President Barack Obama bij een vergadering van de VN is een speciale uitvoering van de Manhattan herdenkingsmunt overhandigd. Ik heb deze set ontwikkeld ter ere van het 400 jarige jubileum dat de eerste Nederlanders voet aan wal zetten op Manhattan. De exclusieve cassette is gemaakt van eeuwen oud historisch hout uit een Franciscanen klooster en werd geleverd in een beschermende foudraal.

Marketingstrategie Verzamelaarsmarkt van munten- en penningen ‘Value for Money, Money for Value’ (2016-2020)

In het kader van Nima C heb ik een strategische marketing plan voor de verzamelaarsmarkt geschreven. Tot op de dag van vandaag wordt deze transformatiestrategie toegepast waarbij wordt gewerkt aan marktontwikkeling en een strategie op basis van thematiek verbreding.

Het eerste wat een nieuwe Romeinse Keizer deed, is zijn portret op munten af te beelden. De strategie gaat uit van het principe dat munten, naast betaalmiddel, als allereerste massacommunicatiemiddel ter wereld werden gebruikt,  daarmee relevant zijn en nog steeds deze rol vervullen.

 

Introductie semi-belegging/verzamelaarsmunt

Hoe ga je mee in een nieuwe digitale verzameltrend en cryptogeld, als je business ‘fysiek’ is?

Een geheel nieuwe beleggersmarkt betreden met een historische munt: de “Lion Dollar” is een bekende Nederlands munt die in het verleden gebruikt werd als betaalmiddel over de hele wereld. De munt kan zelfs worden beschouwd als een van de voorlopers van de dollar. De herslag hebben we in 2017 uitgegeven voor verzamelaar, liefhebber en belegger. Met name voor export naar de Verenigde Staten. Voor de Nederlandse muntenfabriek een nieuwe tak van sport en tot op heden succesvol.

Munt met een Missie – 50 jaar WNF

Hoe kunnen we een munt ook daadwerkelijk betekenisvol laten zijn? In verband met het 50 jarige jubileum van het WNF verschenen er in de hele wereld diverse Herdenkingsmunten. Naast het organiseren van een duurzame sourcing van de grondstoffen voor deze munt, bedacht ik samen met WNF voor Nederland een concept om iets extra’s doen met een 5 euro munt waarbij de meeropbrengsten van de verkopen naar het WNF gingen. De munten werden verkocht via ca. 1.200 distributiepunten in Nederland. De Munt met een Missie had als doel de herdenkingsmunt daadwerkelijk in te zetten om WNF ook financieel te steunen. Op de campagnewebsite kon je de unieke code van jouw munt checken en een duurzame prijs winnen.

Oranje Geluksdubbeltje

Hoe maken we munten relevant voor sportliefhebbers in een jaar waar er verschillende grote sport evenementen plaatsvinden? Ik bedacht en lanceerde het Oranje Geluksdubbeltje als dé talisman voor de Nederlander die geen risico’s neemt en hiermee het geluk afdwingt.

’s Werelds eerste QR-code munt

Wat anno nu misschien alweer oud lijkt, was in 2011 wereldnieuws.

Samen met ons team kwam de eerste QR-code munt tot stand. Twee dagen na de lancering waren er meer dan 1 miljoen Google hits. De ‘making off’ gaf ook voor het eerst in de geschiedenis live inzage in hoe een munt gemaakt werd.

Overige projecten

Andere projecten, en als ik er ook niet trots op was stonden ze er niet tussen.

Micro- Nano conference: waar een klein land groot in is

Misschien wel de grootste conferentie van Europa op het gebied van Micro en Nanotechnologie. Ik voerde voor één van de edities het projectmanagement uit van de conferentie, waaronder de sponsoring, programma, sprekers, expositie, promotie en communicatie vielen.

Zilveren Miniatuur Bankbiljetten

Marktontwikkeling van een nieuw collector item op basis van het prachtige Nederlandse geld.

Customer research portal

De website www.client-view.com is een website voor internationale (klant)onderzoeken. De site en het online vragenlijst programma zijn zo ingericht dat ze geschikt zijn voor Engelse, Franse en Duitstalige onderzoeken.

herdenkingsmunt.nl als webshop

Op herdenkingsmunt.nl kocht Nederland tot 2017 herdenkingsmunten. Ik was projectleider van een team die deze website heeft omgezet van een informatieve pagina naar een aparte webshop waar een nieuwe SAP-koppeling, aparte kanaal- en ordersturing onderdeel van waren. Aparte branding, logo en huisstijl zijn verder ontwikkeld. In 2017 hebben we de site geïntegreerd met onze huidige website.